Czym jest dropshipping? Rodzaje, zalety i wady pracy w modelu dropshippingowym.

Created by Monika Sojka | |   Wiedza bekuplast

Dropshipping to model biznesowy, który cieszy się popularnością praktycznie na całym świecie. Patrząc na zwiększającą się liczbę poszczególnych sklepów internetowych, można stwierdzić, że zadomowił się także w naszym kraju – i to “na dobre”. Jeżeli chcesz wiedzieć, na czym dokładnie polega, przekonać się, jakie są jego największe wady oraz co należy do zalet, a także poznać inne istotne informacje – zapraszamy.

Nie czekaj z pytaniami!

Jesteśmy tu, aby na nie odpowiedzieć i pomóc Ci poznać naszą ofertę bliżej. Twoje zainteresowanie naszą firmą bekuplast to dla nas priorytet. Kliknij przycisk obok – zapraszamy do kontaktu!

Zyskaj dostęp do kluczowych informacji na temat dropshippingu i dowiedz się, czy ten model współpracy biznesowej jest dla Ciebie. Zapraszamy!

Dropshipping – co to jest?  

Dropshipping to nic innego, jak model współpracy pomiędzy sprzedawcą (zazwyczaj właścicielem lub osobą zarządzającą e-sklepem), a właścicielem towaru (producentem, hurtownią, magazynem itp.). W dużym skrócie sprowadza się on do podziału obowiązków na 2 obszary:

  • Sprzedawcy, który odpowiada za promocję oferty, a co za tym idzie – zdobywanie klientów.
  • Magazynu, który bierze na siebie wszystkie (lub zdecydowana większość) obowiązki związane z całą logistyką.

Sprzedawca promuje swój sklep internetowy, w którym sprzedaje konkretne towary. A gdy już dojdzie do transakcji – za procesy związane z zapakowaniem i wysyłką odpowiada magazyn. Wynagrodzeniem dla sprzedającego jest zazwyczaj prowizja (marża) naliczana procentowo od wartości sprzedaży. W zależności od branży, a także rodzaju oraz ilości sprzedawanego towaru, poziom marży może wynosić od kilku do kilkudziesięciu procent.

Rodzaje dropshippingu - w jaki sposób dzielimy ten model sprzedaży online?

Współpraca w modelu dropshippingowym może przebiegać według kilku scenariuszy. Pierwszy z nich jest powiązanych z obszarami, za jakie odpowiada zarówno sklep internetowy, jak i sama hurtownia (magazyn / producent). Można więc przyjąć następujące rozwiązania:

  • Model numer 1, w którym odpowiedzialność za sprzedaż spoczywa na barkach sklepu internetowego. To do jego zadań należą kwestie rozliczeń, obsługi klientów, jak i rozpatrywania ewentualnych reklamacji. Rola hurtowni jest z kolei ograniczona do składowania towarów oraz realizowania wysyłek.
  • Model numer 2 rozszerza zakres działań hurtowni, która odpowiada nie tylko za wysyłkę, ale również wszystkie obszary, które leżą w gestii sprzedawcy towaru (obsługa, reklamacje itp.). W tym wariancie sklep internetowy sprowadza się jedynie do pośredniczenia w sprzedaży (odpowiada za m.in. za marketing, aktywizację “starych” oraz zdobywanie nowych klientów).

Inną formą klasyfikacji rodzajów dropshippingu jest ta odnosząca się do sposobu magazynowania oraz wysyłki towarów. W tym podejściu wyróżniamy:

  • Magazyny typu fullfillment, które dają sprzedawcy praktycznie nieograniczony dostęp do całego towaru pozostającego w posiadaniu hurtownika lub producenta. Dzięki temu zyskuje ogromny wybór, ale jednocześnie musi pogodzić się z ryzykiem braku lub niewystarczająco dużych stanów magazynowych. Wszystko przez fakt, że dostęp do towarów mają również inni sprzedawcy, którzy działają w sieci. 
  • Magazyny konsygnacyjne, które dają sprzedawcy dostęp do określonego towaru “na wyłączność”. To oznacza, że posiada wydzieloną przestrzeń magazynową, a co za tym idzie – produkty, których nikt nie może mu zabrać. Istotnymi wadami tego rozwiązania są: mniejsza oferta i większe koszty.

Co wziąć pod uwagę rozważając pracę w modelu dropshippingowym?  

Choć perspektywa prowadzenia własnego sklepu internetowego (i to bez konieczności uruchamiania magazynu, zatrudniania pracowników oraz kosztownego “zatowarowania” się) bywa kusząca - przed podjęciem takiej decyzji warto przeanalizować wszystkie “za”, jak i “przeciw”. 

Zalety dropshippingu, czyli dlaczego warto?

Do głównych mocnych stron, wynikających z działania w oparciu o model dropshippingowy, zaliczamy:

  • Niską barierą wejścia - start w tym biznesie wymaga naprawdę minimalnego wkładu. Na początku wystarczy Ci pomysł, trochę wolnego czasu oraz odpowiedni zastrzyk gotówki, która pozwoli otworzyć sklep internetowy i uruchomić pierwsze kampanie reklamowe.
  • Dużą wygodę w prowadzeniu działalności - ograniczony obszar działań sprawia, że musisz skupić się tylko na kluczowych elementach mających największy wpływ na Twoje wyniki. Mamy na myśli oczywiście sprzedaż oraz marketing. W przypadku dropshippingu takie sprawy, jak przyjmowanie zamówień, ich pakowanie i wysyłka - mogą pozostać wyłącznie w gestii samego hurtownika lub producenta.

Wady dropshippingu, czyli dlaczego należy to dobrze przemyśleć?

Sprzedaż w tym modelu ma wiele pozytywów, ale warto pamiętać, że nie do końca jest “usłana różami”. Do głównych słabych stron zaliczamy bowiem:

  • Konkurencję - wspomniana już wyżej, niska bariera wejścia, jest powodem tego, że za dropshipping może wziąć się praktycznie każdy. To z kolei doprowadza do wzrostu liczby działających e-commerce'ów, a co za tym idzie - wzmożonej rywalizacji pomiędzy poszczególnymi sprzedawcami online. 
  • Niskie marże - więcej sklepów, które sprzedają ten sam (lub bardzo podobny) towar, rodzi kolejne zagrożenie, jakim jest konkurowanie ceną. Regularne obniżki czy promocje sprawiają, że zyski sprzedawców stają się coraz mniejsze.
  • Brak pełnej kontroli - ten element dotyczy zarówno towarów, jak i całego obszaru związanego z obsługą kupujących. Z racji tego, że większość procesów leży po stronie hurtowników lub producentów - sprzedawcy mają jedynie ograniczone możliwości weryfikacji jakości ich pracy. Dotyczy to zwłaszcza zgubionych lub uszkodzonych wysyłek, a także produktów niespełniających podstawowych oczekiwań.

Dropshipping w e-commerce. O co warto zadbać?

Z uwagi na fakt, iż praca w modelu dropshippingowym opiera się w głównej mierze na działalności magazynów - należy pamiętać o tym, że ich nieodzowną częścią są również elementy wykorzystywane do składowania oraz transportu towarów. Do sztandarowych przykładów wydajnych rozwiązań zaliczamy między innymi pojemniki sztaplowalno-gniazdowe, które łączą w sobie tak potrzebną trwałość z funkcjonalnościami niezbędnymi podczas pracy magazynów. Jednak elementów, które mogą poprawić efektywność działania procesów logistycznych, jest znacznie więcej.

Pojemniki do wykorzystania w magazynach dropshippingowych

Jeżeli szukasz dopasowanych produktów, które sprawdzą się podczas pracy w magazynie – zapoznaj się z pełną ofertą marki Bekuplast. Pamiętaj, że do Twojej dyspozycji pozostają także profesjonalni doradcy. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania – zadaj je wygodnie za pomocą wiadomości e-mail lub telefonicznie.

 

Autor wpisu:

Monika Sojka - Specjalista ds. marketingu