Jak 1 zmiana aż 2x podniesienie opłacalność transportu Twojego pieczywa?

Created by Monika Sojka | |   Optymalizacja procesów

Każdego roku od 35 do nawet 40 ton żywności ulega zniszczeniu w trakcie transportu. To tak, jakby 1500 – 2000 ciężarówek z pieczywem czy wyrobami cukierniczymi - przewoziło produkty, które kompletnie nie nadają się do wykorzystania. Dlaczego tak się dzieje?

Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy są nieodpowiednie opakowania, które z jednej strony nie zapewniają właściwej ochrony samych produktów. Z drugiej natomiast – same bardzo szybko się zużywają, przez co cykl ich wykorzystania (rotacji) ogranicza się do maksymalnie kilku użyć (bardzo często są to tzw. jednorazówki).

 

Nie czekaj z pytaniami!

Jesteśmy tu, aby na nie odpowiedzieć i pomóc Ci poznać naszą ofertę bliżej. Twoje zainteresowanie naszą firmą bekuplast to dla nas priorytet. Kliknij przycisk obok – zapraszamy do kontaktu!

Jesteś właścicielem, managerem, kierownikiem lub innym specjalistą odpowiedzialnym za przechowywanie i transport pieczywa bądź wyrobów cukierniczych? Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skutecznie chronić przewożone wypieki, a jednocześnie ograniczyć wydatki związane z ich magazynowaniem i transportem? Podpowiedź znajdziesz w tym artykule.

W jaki sposób transportuje się pieczywo i wyroby cukiernicze?

Jeżeli należysz do zdecydowanej większości przedstawicieli tej branży - z pewnością całość lub zdecydowaną większość swoich produktów umieszczasz i przewozisz za pomocą kartonów. Nic w tym dziwnego. W końcu takie opakowania z papieru są lekkie i “na pierwszy rzut oka” - stosunkowo tanie. Jest jednak jedno, aczkolwiek całkiem spore “ALE”, które sprawia, że takie działanie w dłuższym horyzoncie czasowym oznacza, że Twoja firma może tracić nawet dziesiątki tysięcy złotych. O czym mowa? Przede wszystkim o ich wytrzymałości.

Każde opakowanie, zanim trafi do finalnego odbiorcy (konsumenta lub punktu sprzedaży), musi przejść długą drogę. Począwszy od produkcji, poprzez magazyny (chłodnie), samochody dostawcze, na sklepowych półkach kończąc. Jak pewnie się domyślasz – w każdym z tych miejsc jest narażone na uszkodzenia, o które w przypadku wyrobów papierowych, nie jest szczególnie trudno. W wielu sytuacjach wystarczy zaledwie 1 taki cykl, aby kartony nadawały się tylko do utylizacji lub w bardziej pozytywnym wariancie – recyklingu.

Jak ograniczyć te straty – jednocześnie nie tracąc nic na jakości i bezpieczeństwie transportu?

Odpowiedź na to pytanie stanowi jedna, jednakże bardzo istotna zmiana w sposobie pakowania Twoich produktów. Mianowicie, zamiast umieszczać je tak, jak dotychczas, czyli bezpośrednio w często jednorazowych kartonach – wystarczy, że postawisz na trwalsze i wszechstronniejsze pojemniki z plastiku, z których Twoja firma będzie korzystała przez długie lata.

Dlaczego warto zrezygnować z kartonów na rzecz pojemników plastikowych?

W trakcie, gdy:

  • Kartonowe opakowania na pieczywo są lekkie, ale też bardzo delikatne, przez co szybko ulegają odkształceniu, zniszczeniu i nie nadają się do użytku.
  • Kartonowe opakowania na pieczywo są też tanie, ale zazwyczaj jednorazowe. Ich krótka żywotność (maksymalnie 2 – 3 miesiące) sprawia, że praktycznie co chwilę musisz zamawiać kolejne, co w perspektywie czasu generuje ogromne wydatki.

Taki krok zapewni Ci aż dwie kluczowe korzyści:

  • Po pierwsze – wielokrotny użytek. W przeciwieństwie do kartonu, którego używasz tylko raz, każdy pojemnik z tworzywa pozwoli Ci na wykonanie nawet 2000 cykli transportowych.
  • Po drugie – trwałość. Plastikowe pojemniki są solidne, wyjątkowo odporne na pęknięcia i odkształcenia, a dodatkowo - całkowicie zabezpieczone przed działaniem wilgoci. Jeśli się zabrudzą - wystarczy je umyć, aby ponownie nadawały się do regularnego użytku. 

Czy taka zmiana w ogóle się opłaca? Policzmy.

Załóżmy, że w trakcie, gdy każdy pojemnik wykonany z kartonu kosztuje Twoją firmę około 0,5 złotych - za pojedynczą sztukę plastikowego pojemnika zapłacisz w przybliżeniu 19 złotych. Na pierwszy “rzut oka” różnica wydaje się całkiem spora, ale jeśli weźmiemy pod uwagę okres ich użytkowania - szybko można zdać sobie sprawę, że "taniej” wcale nie oznacza “lepiej”. Przyjmijmy, że każdego miesiąca Twoja piekarnia lub cukiernia produkuje wypieki, które trafiają do 1000 opakowań.

W przypadku kartonowych (które przypomnijmy - są zazwyczaj jednorazowego użytku), oznacza to, że również co miesiąc musisz wydać aż 500 złotych na zakup kolejnych opakowań (przypomnijmy, że średni koszt 1 sztuki to około 50 groszy). Dla uproszczenia przykładu pomińmy wyzwania związane z magazynowaniem czy też problemy wynikające z zapewniania ciągłości dostaw takich kartonów. To oznacza, że w ciągu roku ponosisz koszty na poziomie 6000 złotych, które w trakcie 6 lat rosną do niebagatelnej kwoty – aż 36 000 złotych. W przypadku opakowań plastikowych, początkowa inwestycja, owszem – jest nieco wyższa. Bowiem musisz wydatkować około 19 000 złotych (1 opakowanie to inwestycja na poziomie 19 złotych). Jednak z drugiej strony warto pamiętać, że jest to jednorazowy wydatek, który ponosisz tylko raz na cały okres nawet 6 lat.

Wydatek na opakowania plastikowe (19 tys. PLN) stanowi niespełna 1/2 sumy, którą musisz przeznaczyć na opakowania kartonowe (36 tys. PLN). Jak łatwo policzyć - zakup plastikowych pojemników na pieczywo jest prawie 2-krotnie bardziej opłacalny niż inwestycja w takie produkty wykonane z kartonu.

Chcesz oszczędzić na zakupie opakowań, ograniczyć straty, a jednocześnie nie stracić nic na jakości Twoich wypieków?

Jeśli odpowiesz twierdząco, to z pewnością zainteresuje Cię nasz model stworzony właśnie z myślą o wsparciu piekarni oraz cukierni – pojemnik perforowany z serii basicline. Oprócz solidnej konstrukcji, która pozwala na wykonanie nawet kilka tysięcy cykli (od 5 do aż 7 lat bezproblemowego użytkowania!), pojemniki bekuplast oferują również stabilną i ergonomiczną budowę. Dzięki nim składowanie nawet wielu pojemników jest bezpieczne, z kolei ich przenoszenie – wygodne i łatwe. Każdy posiada specjalne uchwyty, a dodatkowo jest wyposażony w perforowane ścianki.

Przejdź na naszą stronę, aby zapoznać się ze szczegółami. Jeżeli potrzebujesz dodatkowego wsparcia - przejdź na stronę kontaktu i porozmawiaj z naszymi doświadczonymi ekspertami. Chętnie zapoznamy się z Twoimi potrzebami, aby na ich podstawie zaproponować Ci najbardziej dopasowane i wydajne pojemniki.

 

Autor wpisu:

Monika Sojka - Specjalista ds. marketingu